Konferencje‎ > ‎

Nauczanie matematyki przyjazne młodszemu uczniowi


Relacja z konferencji

Nauczanie matematyki w szkole podstawowej przyjazne młodszemu uczniowi to temat przewodni konferencji, która miała miejsce w siedzibie RODN „WOM” w Bielsku-Białej w dniu 17 stycznia 2015 r. Konferencja kierowana była do nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli matematyki klas 4–6. Celem konferencji było dostarczenie nauczycielom wskazówek użytecznych w pracy, w szczególności z uczniem o rok młodszym.

Część dydaktyczną konferencji rozpoczęliśmy wykładem Pani Ewy Olszewskiej–Patykiewicz, która obrazowo zestawiła nauczanie matematyki z wyprawą alpinistyczną. Uświadomiła nam, że wyprawę nie zawsze uznaje się za udaną, gdyż nie zawsze kończy się ona zdobyciem szczytu. Jednak nawet wtedy, dla uczestników wyprawy jest bardzo cennym doświadczeniem, ważnym dla dalszej ich działalności. Realizując wyprawę alpiniści podjęli wielki wysiłek, pokonywali swoje słabości, obcowali z przyrodą, zachwycali się jej pięknem i majestatem. Wydaje się, że tym trafnym porównaniem prelegentka rozbudziła u nauczycieli poczucie jak pięknym, a jednocześnie trudnym wyzwaniem jest nauczanie matematyki. Uświadomiła zebranym, że lekcja matematyki powinna dawać uczniom okazję do zdobywania osobistych doświadczeń, mimo iż wiadomo, że nie wszyscy uczniowie wiążą z matematyką swoją przyszłość. Zdobywanie wiedzy przez działanie stanowi źródło doświadczeń, których nie możemy zastąpić wyłącznie wykładem i serią abstrakcyjnych przykładów, choćby najlepiej dobranych.

W tym przekonaniu utwierdziła nas również druga część wykładu, którą poprowadziła prof. dr hab. Grażyna Rygał, która ukazała nam aktualny stan rzeczy związany z edukacją matematyczną dzieci oraz nakreśliła kierunki, w jakich powinniśmy podążać.

W dalszej części nauczyciele uczestniczyli w warsztatach, które odbywały się jednocześnie w czterech grupach. Warsztaty poprowadzili:

  • Prof. dr hab.Grażyna Rygał: Ciekawa matematyka
  • Halina Juraszczyk: O kształtowaniu pojęć matematycznych w szkole podstawowej
  • Ewa Olszewska-Patykiewicz: Co ma piernik… czyli uczeń z dysleksją na lekcjach matematyki
  • Jolanta Biernat: O kształtowaniu pojęcia czasu na I etapie edukacyjnym

Tematykę uczestnicy mogli wybrać indywidualnie w zależności od zainteresowań lub poziomu nauczania. Sądząc po spontanicznych i przyjaznych reakcjach uczestników konferencji w trakcie zajęć, a także miłych rozmowach i przychylnych komentarzach w trakcie przerw, sobotnie dopołudnie spędzone w murach naszego Ośrodka można uznać, za dobrze wykorzystane.



Jolanta Biernat, Katarzyna Parcia


Galeria zdjęć



Materiały

Szablon gry od p. prof. Grażyny Rygał:


Informacje o konferencji












ċ
Czerwone.rar
(619k)
Katarzyna Parcia,
18 sie 2016, 00:46
Ċ
Katarzyna Parcia,
18 sie 2016, 00:49
Ċ
Katarzyna Parcia,
18 sie 2016, 00:49
ċ
Zielone.rar
(759k)
Katarzyna Parcia,
18 sie 2016, 00:46
ċ
Zolte.rar
(633k)
Katarzyna Parcia,
18 sie 2016, 00:47
Comments