Relacja z konferencjiSprawdzian 2015 – nowa formuła sprawdzianu ze szczególnym uwzględnieniem części matematycznej
W dniu 9 października br. odbyła się konferencja metodyczna dla
nauczycieli matematyki szkół podstawowych, na której scharakteryzowane
zostały zmiany organizacyjne, merytoryczne oraz jakościowe, które będą
obowiązywały na sprawdzianie od 2015 r. ![]()
Nauczycieli matematyki najbardziej interesowały zmiany związane
ściśle z zadaniami matematycznymi. W odpowiedzi na te oczekiwania
zwrócono uwagę na fakt, że najważniejszym dokumentem, którym powinien
kierować się nauczyciel w wyborze zadań mających na celu przygotowanie
uczniów do sprawdzianu jest Informator o sprawdzianie od roku szkolnego
2014/2015 dostępny na stronie internetowej CKE (pobierz).
Zadania tam zamieszczone należy traktować jako wzorcowe, ale z drugiej
strony niewyczerpujące wszystkich oczekiwań względem uczniów. I. Sprawność rachunkowa II. Wykorzystanie i tworzenie informacji III. Modelowanie matematyczne IV. Rozumowanie i tworzenie strategii
Analiza wybranych zadań z Informatora (w tym sposobu ich punktowania) pokazała
realizację tego założenia, a także dostarczyła wiedzy na temat nowych
typów zadań zamkniętych (zadania na dobieranie, zadania typu
prawda-fałsz), które czasem dodatkowo występują w tzw. wiązkach zadań
złożonych z dwóch lub trzech zadań składowych. ![]() ![]()
Dużo emocji wyzwoliło ćwiczenie, podczas którego nauczyciele trenowali nowy,
holistyczny sposób oceniania zadań otwartych. Sprawdzając uczniowskie
rozwiązania zadań według klucza skonstruowanego w sposób holistyczny,
nauczyciele mieli okazję poznać istotę różnicy między starym i nowym
sposobem oceniania. Okazało się, że z zadaniem poradzili sobie bardzo
dobrze. Katarzyna Parcia |
Konferencje >