Konferencje‎ > ‎

Gry i zabawy w ćwiczeniu sprawności rachunkowych

Relacja z konferencji

Rola gier i zabaw w ćwiczeniu sprawności matematycznych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem sprawności rachunkowych

15 maja 2014 r. w RODN „WOM w Bielsku-Białej została zorganizowana konferencja metodyczna dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli matematyki klas 4-6 nt. Rola gier i zabaw w kształceniu sprawności matematycznych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem sprawności rachunkowych. Mimo bardzo niesprzyjającej aury i lokalnych podtopień w naszej okolicy na spotkanie przybyło 22 nauczycieli z Bielska-Białej i okolic.

Nauczycieli nie trzeba było przekonywać jak ważna jest sprawność rachunkowa i jak bardzo przekłada się na proces poznawania treści i ćwiczenie innych umiejętności przewidzianych podstawą programową. Z tego powodu warto odpowiedzieć sobie na pytanie:Co może zrobić nauczyciel, aby jego uczniom chciało się wykonywać odpowiednio dużą liczbę przykładów umożliwiających wyćwiczenie sprawnego liczenia? Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu jest stosowanie gier i zabaw na lekcjach matematyki. Przykłady takich gier i zabaw zostały zaprezentowane przez prowadzące warsztaty, a później ich wachlarz został zwiększony i wzbogacony przez uczestniczki warsztatów, które zechciały podzielić się swoim doświadczeniem zawodowym. (Wszystkie przykłady gier znajdują się załączonych materiałach).

Po serii przykładów z „kartami” zostały zaprezentowane gry w nowoczesnej obudowie, czyli gry dostępne w Internecie (za darmo). Nauczyciele wymienili się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi motywacji uczniów do wykonywania ćwiczeń w takiej postaci.
Na podsumowanie warsztatów spróbowaliśmy odpowiedzieć na następujące pytania:

  1. Dlaczego warto stosować gry i zabawy na lekcjach matematyki?
  2. Czy stosowanie gier i zabaw niesie ze sobą tylko korzyści, czy też jakieś zagrożenia?
  3. Czy gry są panaceum na wszystkie „dolegliwości rachunkowe”?


Sformułowaliśmy także dobre rady związane z wdrażaniem gier i zabaw na lekcje matematyki. Zaliczyliśmy do nich:

  • Przemyśl, czy gra służy realizacji celów lekcji.
  • Zaplanuj sposób kontroli poprawności wykonywanych zadań.
  • Ustal reguły, które motywują do poprawiania osiągnięć, a nie tylko wygranej za wszelką cenę.
  • Rozważ czas trwania gry i moment jej wykorzystania.

Zachęcamy do stosowania gier i zabaw w procesie nauczania matematyki z uwzględnieniem „dobrych rad”.



Jolanta Biernat, Katarzyna Parcia


Ċ
Katarzyna Parcia,
16 sie 2016, 01:57
Ċ
Katarzyna Parcia,
16 sie 2016, 02:02